Vodič za tehnički SEO

Vodič za tehnički SEO

Danas je već svakome poznato da visoku poziciju web stranice u rezultatima tražilice nije moguće postići bez SEO optimizacije. Osim osnovne SEO optimizacije koju gotovo svaki vlasnik weba može učiniti sam, postoji i napredna SEO optimizacija te tehnički SEO.

Što je tehnički SEO?

Prije samoga početka procesa optimizacije (izrada naslovnih oznaka i meta opisa, građenje poveznica, pisanje sadržaja) vrlo je važno provesti tehnički SEO što će pomoći tražilicama pretražiti i indeksirati web stranicu.

Za bolje razumijevanje ovoga teksta preporučujemo pročitati ponešto o osnovama SEO-a u našoj blog objavi Uvod u SEO optimizaciju, a za još više informacija tu je blog objava Što je SEO optimizacija?

tehnički seo

Kako znati je li web stranica tehnički optimizirana?

Najjednostavniji načini za otkrivanje ovoga krucijalnog čimbenika jesu vrijeme učitavanja (ponekad čekamo da se web stranica učita pet ili više sekundi – što je loše) te prilagođenost zaslonu na mobilnim uređajima (potrebno je zumirati kako bismo pročitali željeni sadržaj ili je izuzetno teško pronaći informacije na web stranici – ovo je također nepoželjno).

Web stranica koja nije tehnički optimizirana (ili to nije kvalitetno izvedeno) nosi sa sobom veliku mogućnost gubitka potencijalnih korisnika te vrlo malu konverziju.

Osnovni uvjet tehničke SEO optimizacije

Osnovni uvjet za početak tehničke SEO optimizacije web stranice je postavljanje Google Search Console koja nam omogućuje uvid u:

  • pogreške u indeksiranju
  • analizu pretraživanja
  • strukturirane podatke
  • poboljšanja HTML-a
  • ubrzane mobilne stranice
  • veze na web stranicu
  • interne veze
  • međunarodno ciljanje
  • upotrebljivost za mobilni web
  • testiranje datoteke robots.txt
  • sitemaps
  • dohvati kao Google.

SEO optimizacija nije moguća ukoliko nemamo postavljen Google Search Console jer utjecati možemo samo na ono što možemo mjeriti.

Brzina učitavanja web stranice

Za brzinu učitavanja postoji vrlo jednostavna formula: što je manje MB, dodatnih pluginova i redirekcija, web stranica će biti brža. Jedan od načina kako ubrzati učitavanje web stranice je optimizacija fotografija. Što manje MB fotografija sadrži, to se web stranica brže učitava. Fotografije možete optimizirati pomoću Photoshopa ili besplatnih online alata kao što je TinyPng. Web stranica će biti brža koristite li brži (najčešće i skuplji) hosting i DNS poslužitelj, minimalizirate li HTTPS zahtjeve (zadržavaju korištenje skripta i pluginova na minimumu) te kompresirate li web stranicu (koristite GZIP https://www.gnu.org/software/gzip/).

U slučaju da imate više internet sadržaja (HTML stranice, javascript datoteke, stylesheets, fotografije, i video) preporučljivo je koristiti CDN service (engl. Content Delivery Network). CDN odnosi se na zemljopisno raspoređenu grupu servera koji zajedno rade kako bi osigurali brzu dostavu internetskog sadržaja.

Za ubrzavanje web stranice možete koristiti i browser cache koji će prvi put pri učitavanju webaspremiti određene statične dijelove stranice te će pri svakom sljedećem učitavanju web preglednik zapamtiti cached verziju. Browser cache značajno povećava brzinu učitavanje web stranice za sve koji se na nju iznova vraćaju.

Za provjeru performansi i brzine učitavanja weba možete koristiti PageSpeed Insights koji će vam dati detaljniju analizu s prijedlozima za poboljšanje. PageSpeed Insights je Googleov alat koji je u nekim slučajevima prezahtjevan (morate imate gotovo plain basic stranicu za dobre rezultate). Kao drugu opciju preporučujemo korištenje GT metrixa koji pruža nešto relevantnije rezultate.

brzina web stranice

URL

URL je tekst koji služi kako bi zamijenio brojeve u IP adresi. URL opisuje stranicu za tražilice, ali i za onoga tko pretražuje. Za ispravnu optimizaciju web stranice poželjno je da URL bude friendly, što znači da iz URL-a možemo jasno iščitati gdje se na stranici nalazimo. Idealno je da URL nema nikakve brojeve ili nepovezane znamenke.

URL treba sadržavati ključne riječi za koje želimo da nas korisnici pronađu i ne bi nikada trebao sadržavati više od 2048 znakova, u protivnom će vrijeme učitavanja web stranice biti predugo ili se uopće neće učitati.  Moderni CMS-ovi poput WordPressa imaju već integrirane friendly URL-ove.

Schema Markup

Schema Markup jesu mikroinformacije koje Googleu omogućuju lakše razumijevanje onoga što se nalazi na web stranici. Korištenjem strukturiranih podataka povećat ćete CTR (Click Through Rate), što će kroz vrijeme vjerojatno povoljno utjecati na poziciju web stranice na tražilici. Strukturirani podatci koriste se kako bi omogućili dodatne informacije o:

  • proizvodu
  • osobi
  • mjestu
  • organizaciji
  • događaju
  • kreativnom radu.

Cijelu listu korištenja pronaći ćete na sljedećoj poveznici https://schema.org/docs/full.html.

Primjer: guglate li određene recepte (na engleskom jeziku, kod nas je ova opcija nedovoljno razvijena) moći ćete vidjeti zvjezdice odnosno ocjenu, vrijeme pripreme, fotografije i broj recenzija.  Priznajte, i sami ćete prije kliknuti na rezultate s ocjenama nego na one bez istih.

Za izradu svog vlastitog koda na raspolaganju vam je Google Structured Data Markup Helper https://www.google.com/webmasters/markup-helper/u/0/.

tehnički seo

.htaccess file

SEO stručnjaci pišu .htaccess datoteku kao prijedlog serveru koju stranicu treba prikazati kao glavnu domenu.

Unutar .htaccess datoteke nalaze se sva preusmjerenja (engl. redirect), definira URL struktura, cache, brzina i server moduli.

.htaccess datoteka je linux server config datoteka.  Ne mora značiti da će svaka web stranica imati .htaccess.

Postoji najmanje šest različitih kombinacija iste web stranice. Ona može imati naziv domene s www ili bez www (www.primjer.hr ili primjer.hr), s HTTPS protokolom ili bez njega (http://www.primjer.hr ili https://www.primjer) te s kosom crtom na kraju naziva domene ili bez nje (www.primjer.hr/ ili www.primjer.hr). Kako Google ne bi svaku od tih domena tretirao kao zasebnu, potrebno je izraditi preusmjerenje ili redirect na samo jedan naziv domene. Mi koristimo https://www.markething.hr i za sve ostale kombinacije izrađena su preusmjerenja na osnovni naziv.

U slučaju da ste promijenili strukturu web stranice, a želite zadržati SEO rezultate, neizbježno je izraditi 301 preusmjerenje. Korištenjem 301 preusmjerenja Google će pronaći novi URL koji ima isti sadržaj. Najbanalniji primjer je web stranica izrađena u nekim zastarjelim CMS-ovima pa na kraju naziva domene stoji dodatak index.php (www.primjer.hr/index.php), dok novi CMS-ovi nemaju taj nastavak (www.prmjer.hr). Kako bi zadržali SEO rezultate potrebno je koristiti 301 redirect za glavnu domenu i sve podstranice koje su imale dobre SEO rezultate na nove željene odredišne stranice.

Osim 301 preusmjerenja postoje i 302, 303, 307 i 308 preusmjerenja, ali ona nisu tema ove blog objave.  Provjera https statusa i preusmjerenja možete provjeriti ovdje: https://httpstatus.io

Robots.txt

Robots.txt je tekstualni dokument pisan najčešće u Notepadu od strane SEO stručnjaka kao prijedlog web robotima (roboti tražilica) kako da pretražuju, odnosno ne pretražuju podstranice na webu.

Pri indeksiranju stranice prvi Googleov korak je pregledati robots.txt datoteku pomoću koje prepoznaje što treba pretražiti na web stranici. Unutar robots.txt datoteke nalazi se XML sitemaps.

XML sitemaps

XML sitemaps izuzetno je važna stavka za SEO optimizaciju jer ova datoteka pokazuje tražilicama koje podstranice web posjeduje, kao i koje je sve podstranice potrebno indeksirati. Ovo je jedan od najvažnijih dijelova tehničke SEO optimizacije weba.

Koristite li WordPress, vrlo ćete jednostavno stvoriti  XML sitemaps uz pomoć SEO plugina Yoast SEO. Nakon izrade XML sitemapsa potrebno ga je postaviti na Google Search Console.

SEO

Disavow file

Prilikom građenja poveznica svima je cilj dobiti upravo one poveznice s velikim domain i page rankomte da poveznice sadrže ključne riječi unutar anchor teksta. Poveznice su nekada bile izuzetno važne za SEO optimizaciju, dok im je danas vrijednost nešto umanjena, ali i dalje djeluju poput preporuka. Pojasnimo: poveznica s druge web stranice za Google znači preporuku „ova stranica ima odličan sadržaj“ . Što je veći domain i page rank stranice koja preporučujepreporuka više vrijedi.

Ako aktivno gradite poveznice vrlo je važno pripaziti na disavow file, a jednako je važan želite li ukloniti spammy poveznice te kada netko koristi black hat SEO usmjeren protiv vašeg weba. Disavow filejasno govori Googleu koje poveznice niste gradili i da ih ignorira. Disavow file je napredni SEO i potrebno je da njime upravlja stručnjak kako ne bi došlo do nepovoljnih promjena na tražilicama.

Više o građenju poveznica možete pročitati u blog objavi Građenje poveznica ili backlinking.

Backlinking

SSL protokol

Problem koji nastaje pri korištenju HTTP-a (Hypertext Transfer Protocol) je što ne pruža dovoljnu zaštitu kod prijenosa informacija. HTTPS (Hypertext transfer protocol secure) omogućuje web stranici enkripciju komunikacije između web preglednika i web stranice. Google je 6. kolovoza 2014. priopćio da je HTTPS dodan u njihov popis faktora rangiranja. Dakle, ako je vaš web na HTTPS:// bolje će se rangirati na tražilicama. Danas 70% web stranica koje se nalaze na prvoj stranici s rezultatima imaju HTTPS, što pokazuje koliko je važan ovaj faktor. Svakim danom taj postotak raste.

HTTPS je neophodan svim web trgovinama i web stranicama koje imaju uključeno online plaćanje. Google upozorava sve korisnike kada dođu na web stranicu koja nema HTTPS protokol porukom „Ova stranica nije sigurna“. Implementirajte HTTPS kako ne biste ostali bez potencijalnih kupaca. HTTPS postaje standard i svaka bi ozbiljna web stranica trebala imati uključen ovaj protokol.

HTTPS protokol može postaviti vaš hosting provider uz neku minimalnu naknadnu, ali je važno unutar robot.txt datoteke postaviti 301 redirect kako bi tražilice prepoznale prelazak na HTTPS.

HTTPS protokol

Duplicirani sadržaj

Do sad spomenuti elementi tehničkoga SEO-a  imaju veliku važnost i teško je odlučiti koji je od njih najvažniji, ali onaj kojemu moramo posvetiti podosta pažnje jest duplicirani sadržaj.  Ovom problemu treba pristupiti pažljivo i konzultirati se sa SEO stručnjakom pri odabiru strategije.

Pratite li SEO scenu poznato vam je da je još 2011. izašao Google algoritam Panda koji je tretirao sadržaj loše kvalitete i duplicirani sadržaj. Kako biste riješili ovaj problem na svojim web stranicama, potrebno je otvoriti Google Search Console i odabrati poboljšanja HTML gdje ćete moći vidjeti duplicirane naslovne oznake i meta opise. Pronađete li duplicirani sadržaj na web stranici, naša je preporuka iznova ga napisati.

Za više informacija o naslovnim oznakama i meta opisima pročitajte blog objavu Kako optimizirati naslovne oznake i meta opise.

Postoji li isti sadržaj na više različitih podstranica ili neka web stranica preuzima naš sadržaj, od velike je važnosti  implementirati rel=canonical čime Googleu dajemo do znanja s koje stranice dolazi izvorni sadržaj.

Za smjernice o optimizaciji sadržaja na web stranici pročitajte blog objavu SEO optimizacija sadržaja web stranice.

Naslovne oznake

Mobile friendly

Ovaj faktor u tehničkoj optimizaciji postaje sve važniji, a razlog je što se svakim danom sve veći broj pretraživanja događa na mobilnim uređajima. Dok se u svijetu preko 55% svih pretraživanja odnosi na pretraživanje mobilnim uređajima, u Hrvatskoj je taj broj nešto manji – oko 45%.

Prvi algoritam koji je utjecao na mobilne uređaje bio je Mobilegeddon koji se pojavio u travnju 2015. godine. Podigle su se velike glasine prije samoga lansiranja, ali algoritam nije pretjerano utjecao na rezultate pretraživanja. Mobilegeddon je utjecao na web stranice tako da je one koje su bile mobile friendly, a sadržavale isti sadržaj kao one koje nisu mobile friendly rangirao više na stranici s rezultatima (engl. Search Engine Result Page).

Sljedeće veće ažuriranje dogodilo se u ožujku 2018. godine, a algoritam je nazvan Mobile-first Index. Prema riječima Google Webmaster Central Bloga:

„Mobile-first indexiranje znači da ćemo koristiti mobilnu verziju web stranice za indeksiranje i rangiranje kako bismo lakše pomogli – prvenstveno korisnicima mobilnih uređaja – pronaći ono što traže.„

Danas je gotovo nezamislivo da web stranica nije responzivnog dizajna koji je postao standard pri izradi web stranice.

Ometači pažnje

SEO prekršaji

Pravila su tu da se poštuju, pa zato poštujte i SEO smjernice koje je preporučio Google. Neki od SEO prekršaja mogu biti: suhoparan sadržaj, oglasi prije sadržaja, maskiranje weba i sadržaja, ponavljanje ključnih riječi, piratski sadržaj… Koristite li se prečesto black hat SEO strategijama, velika je mogućnost da će vas Google penalizirati.

Želite li saznati više o SEO prekršajima pročitajte blog objavu SEO prekršaji.

Zaključak tehnički SEO

Pobrinite se za tehničku optimizaciju prije lansiranja novog weba, tako ćete zasigurno imati manje posla. Tehnički SEO je proces koji traje i vjerojatno nikada nema kraja. U ovom članku nećete pronaći baš sve informacije jer, kao što znate, postoji preko 200 različitih faktora koji utječu na SEO, od kojih su neki važniji, a neki manje važni. Koncentrirajte se na spomenute elemente u ovoj blog objavi i bez sumnje ćete zauzeti bolje pozicije na tražilicama.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *