Stavovi i ponašanje korisnika – može li se na njih utjecati?

Stavovi i ponašanje korisnika – može li se na njih utjecati?

Svakodnevno smo izloženi brojnim porukama, reklamama i objavama o određenim proizvodima/uslugama koje nam se nude. Na temelju te izloženosti formiramo svoje stavove, odnosno stvaramo određeno mišljenje. Sigurno ste svjesni kako stavovi koje imamo igraju veliku ulogu u objašnjenju toga kako se ponašamo kao korisnici određenih proizvoda/usluga. Primjerice, stav kako su cigarete štetne utjecat će na ponašanje da iste ne konzumiramo i ne kupujemo. Stavovi se uče i usvajaju, te se formiraju kao rezultat osobnog iskustva ili pak informacija koje dobivamo na temelju iskustava drugih osoba.


U svakom trenutku imamo stav (svjestan ili nesvjestan, pozitivan ili negativan) o proizvodima/uslugama koje nam se prezentiraju. Veliki dio marketinškog truda usmjerava se gotovo svakodnevno na formiranje i promjenu stavova putem različitih promidžba i oglašavanja brojnim kanalima i putem društvenih mreža. Komunikacijom s korisnicima utječe se na formiranje novoga ili promjenu već postojećeg stava prema proizvodu/usluzi. S obzirom na „bombardiranost“ porukama o proizvodima/uslugama, istaknuti se u očima korisnika može biti pravi izazov. Kako onda pristupiti korisnicima?
Formiranjem novih ili promjenom već postojećih stavova svojih korisnika, utjecat ćete i na njihovo ponašanje te se time istaknuti na tržištu i povećati potražnju, a to vam je i cilj, zar ne? U nastavku slijedi nekoliko korisnih informacija iz područja psihologije marketinga o strategijama kojima možete, kroz komunikaciju s korisnicima, utjecati na formiranje i promjenu stavova te se na taj način istaknuti i postati prepoznatljivi.

Pozitivni osvrti

Tko šalje poruku?

Kada gledamo određenu reklamu ili čitamo određenu objavu, veliku pažnju pridajemo tome tko nam poruku šalje, tzv. izvoru poruke. Sigurno ste primijetili kako nam u reklamama o najboljem prašku za rublje najčešće govore majke, o pastama za zube stomatolozi, a o šminki i odjeći poznate glumice ili modeli. Ljudi funkcioniraju po principu: „Ako stručnjaci potvrđuju kvalitetu proizvoda, ja im vjerujem.“ Na temelju onoga što stručnjaci kažu o proizvodu/usluzi korisnici ili formiraju novi stav ili mijenjaju već postojeći. Vjerodostojan izvor poruke može biti presudan u zadobivanju pažnje korisnika. Stoga ako želite utjecati na povećanje interesa za vaše proizvode/usluge, imajte na umu kako je potrebno uskladiti vjerodostojnost izvora poruke s glavnim osobinama proizvoda/usluga.
Osim stručnjaka, važan izvor poruke je i zadovoljan korisnik. Vjerujemo onima koji su proizvod/uslugu isprobali i iz prve ruke mogu potvrditi vrijedi li ili ne. Budite slobodni zatražiti recenzije od svojih trenutnih korisnika i koristite ih kao metodu privlačenja novih. Objavljujte postove na društvenim mrežama, sherajte recenzije i dobivene pozitivne komentare.

 

Apeli na ponašanje korisnika

Kakva se poruka šalje?

Cilj vam je formirati ili promijeniti stav korisnika o vašem proizvodu/usluzi i time ih pridobiti kao nove klijente? U tom slučaju važno je kakvu im poruku šaljete, odnosno koje specifične informacije nudite. Istraživanja pokazuju kako korištenje emocija (posebice straha i humora) može pojačati poruku koja se šalje. „Zastrašujuće“ poruke o tome do kojih će sve štetnih posljedica doći ukoliko se ne koristi određeni proizvod gotovo su svakodnevno prisutne. Primjerice, nekorištenje zubne paste može dovesti do propadanja zubiju ili bolesti desni. Reklame o životnim osiguranjima često kod korisnika uzrokuju razmišljanje koje bi posljedice mogli imati ako nisu životno osigurani. Na taj se način, kroz izazivanje straha od posljedica utječe na promjenu našega stava, kao i na poticaj da odlučimo odabrati određeni proizvod/uslugu. Vodimo se razmišljanjem: „Bolje spriječiti nego liječiti.“ Pokažite svojim korisnicima što sve mogu izgubiti ako ne koriste vaš proizvod/uslugu. S druge strane, želite li izazvati pozitivne emocije kod budućih korisnika i osigurati veće privlačenje pažnje te bolje pamćenje vaše poruke ili objave, koristite humor. Elementi dobrog starog humora prisutni u objavama mogu biti vaš „as iz rukava“.
Izazivanje emocija može imati snažan utjecaj na korisnike, no pripazite na „doziranje“ kako se ne bi usmjerili samo na to tko poruku šalje i kakva je ona, a zanemarili proizvod/uslugu koju nudite. Na umu treba imati i činjenicu da u radnom pamćenju možemo zadržati samo 7+-2 informacije. Također, pamćenje s vremenom slabi pa je važno da kod korisnika pojačate svijest o vašem proizvodu/usluzi, što ćete najbolje postići kontinuiranim ponavljanjem. Za još veći uspjeh potrebno je prije svega individualizirati pristup korisnicima, uspostaviti s njima odnos te prepoznati njihove ključne potrebe.
Sada kada znate koliko je važno u svojim marketinškim kampanjama ili objavama na društvenim mrežama posvetiti se tome tko prenosi poruku o proizvodima/uslugama te kakva poruka treba biti da bi došlo do formiranja ili promjene stava, slijedi nekoliko savjeta o tome kako prenijeti željenu poruku.

Ponašanje korisnika

Kako se poruka šalje?

  • Pucajte na ciljeve

Povezivanjem vašeg proizvoda/usluge upravo s ciljevima korisnika osigurati ćete veću potražnju. Stoga nakon što analizom dobijete odgovore na pitanje koji su glavni ciljevi vaših potrošača, pokažite im da vaš proizvod/usluga pruža upravo one koristi koje traže. Primjerice, ako je vašim korisnicima važna dostupnost – istaknite upravo to kao ono što im nudite.

  • Dajte novu kombinaciju uvjerenja

Kada dodajete nova uvjerenja ostavljate dojam kako su vaši proizvodi/usluge „novi i poboljšani“ čime se povećava njihova privlačnost u očima korisnika. Prikažite kroz što sve vaši proizvodi/usluge prolaze tijekom svojega nastanka i time ih približite korisnicima. Primjerice, ako vaš proizvod/usluga prolazi određene korake proizvodnje ili osmišljavanja, predstavite to svojim korisnicima.

  • Istaknite reakcije okoline

Korisnicima je važno mišljenje njihove okoline prije kupnje i korištenja određenog proizvoda. Istaknite koje će biti pozitivne reakcije okoline ako se korisnik odluči za vaš proizvod/uslugu. Primjerice, ako kupe vaš proizvod, okolina će vidjeti da znaju odabrati najbolje za sebe; ili korištenjem vaše usluge njihovi će nadređeni primijetiti kako rade na sebi.

 

Usmjerite pažnju na korisnike

Istaknuti se u mnoštvu proizvoda/usluga veliki je izazov koji u današnje vrijeme tehnologije te brze i jednostavne dostupnosti informacija postaje još teži. Upravo je zato važno posvetiti pažnju i odvojiti vrijeme na kvalitetan marketing i psihologiju koja iza toga stoji. Mediji imaju ogroman utjecaj na svakog korisnika, stoga upotrijebite adute i osigurajte da o vašem proizvodu/usluzi korisnici imaju pozitivan stav. Krenite s analizom potreba i ciljeva vaših korisnika te uspostavite odnos s njima kako biste što bolje prepoznali što im je potrebno i važno. Zatim slijedi plan i priprema. Pripremite relevantne izvore poruke, osvijestite svojim korisnicima što sve gube ako ne koriste vaš proizvod, ponavljajte objave i poruke kako biste ostali zapamćeni i sve začinite dobrim starim humorom. Usmjerite pažnju i na to kako šaljete poruku.

Uz ove strategije uspjeh je zagarantiran!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *